Олекса́ндр Іва́нович Купрі́н (26 серпня (7
вересня) 1870, м. Наровчат, нині Пензенської області Росії — 25 серпня 1938,
Ленінград, нині Санкт-Петербург) — російський письменник.
Після закінчення училища Купріна у чині
підпоручика було направлено у 46-й піхотний Дніпровський полк, що стояв у
Проскурові Подільської губернії (нині Хмельницький). Будні глухого містечка,
побут і звичаї здичавілого заштатного офіцерства, провінційних міщан описав він
згодом у оповіданнях «Дізнання», «Похід», «Прапорщик армійський», «З вулиці»,
«До слави», «Напівбог», у повісті «Поєдинок».
Навесні 1893 Купрін їде до Петербурга
складати іспит в Академію Генерального штабу. В академію він не потрапив, і,
пішовши з армії, їде до Києва, де співпрацює в київській щоденній пресі, а потім
у житомирських, одеських, ростовських, поволзьких газетах. Фейлетони, судова
хроніка, оповідання, передові статті, вірші, нариси, театральні рецензії —
такий діапазон газетяра Купріна. Багато чого з цієї строкатої продукції, що
нерідко друкувалася під псевдонімами, не враховано й загублено. Велике місце у
фейлетонах Купріна займає критика місцевих київських чиновників.
За час свого п'ятилітнього перебування в
Україні, з 1894 року, він друкувався в газетах «Киянин», «Київське слово»,
«Волинь» (Житомир), «Одеські новини». Написані для київських газет нариси
склали цикл «Київські типи», що викликають інтерес і донині.
Життя Купріна в 1895-1900 роках було
особливо різноманітне й строкате. Прагнучи, за власним висловом, «бачити все,
знати все, уміти все й писати про все», Купрін багато їздить по Росії, охоче
змінюючи професії, спосіб життя, оточення. Ким тільки він не працював: служив у
технічній конторі в Москві, керував маєтком у Ровенському повіті, працював у
ковальській майстерні на сталеливарному заводі в Донбасі, допомагав псаломщику
в сільській церкві, організував спортивне товариство в Києві. Терплячи нестатки
й голод, він тягав великі вантажі в артілі носіїв, грав у театрі м. Суми, брав
участь у землемірних роботах у Рязанській губернії.
Найбільш цікавою та плідною для молодого
письменника стала поїздка по Донецькому вугільному басейну навесні 1896. Купрін
оглядав ливарні і рейкопрокатні заводи, спускався в шахти, детально знайомився
з технологією прокату, з доменною і мартенівською справою. Цікавлячись
становищем робітників і прагнучи наблизитися до заводського середовища, він
влаштувався комірником на один із заводів Російсько-бельгійського товариства.
Приїхавши в Донбас із записною книжкою
кореспондента київських газет, Купрін вивозить звідти не тільки захоплююче і
жваво написані нариси про південну промисловість, а й цілу серію оповідань. До
самого Купріна можна віднести слова, що він колись сказав про свого улюбленого
письменника Редьярда Кіплінга: «Йому знайомі найдрібніші побутові деталі з
життя офіцерів, чиновників, солдатів, докторів, він знає найскладніші подробиці
сотень професій і ремесел. Але він ніколи не стомлює своїм величезним
багажем... усе це потрібно було йому для того, щоб знати достеменно, не з книг,
не за чутками, ті речі й факти, про які він говорить у своїх книгах, щоб читач
міг довіряти йому. І в цій довірі полягає одна з таємниць дивовижної
чарівливості його оповідань і його великої і заслуженої слави».
Усеросійську популярність принесла Купріну
повість «Молох» (1896). Назва повісті символічна: головний «герой» твору —
завод, що поглинає «двадцять років людського життя в добу», — уподібнюється
ідолу Молоху.
Повістю «Олеся» (1898) і «поліськими»
оповіданнями «У лісовій глухомані», «На глухарів» відкривається дуже характерна
для Купріна тема «природної людини», сильних, самобутніх «дітей природи».
У село Казимирку Сарненського району
Олександр Купрін приїхав у 1897 році, куди його запросив друг, написавши,
що тут, на Поліссі, можна успішно
вирощувати махорку-сріблянку. І ось молодий
літератор з двома чемоданами насіння прибув на
станцію Вовча – так раніше називалася
залізнична станція Моквин. Його зустрів
місцевий житель Казимирки Трохим Щербатий і прямою дорогою,
яку нині називають Крешенським шляхом, повіз до села.
Їдучи до Казимирки, письменник чув жахливе
завивання вовків, бачив таємничий поліський ліс і клаптики
засніжених полів. Вже першого дня в нього народився задум
оповідання «Сріблястий вовк», а ще Олександр Іванович зрозумів: якщо
не пощастить із бізнесом, то привезе натомість до Києва записи
невідомих широкій аудиторії легенд і переказів.
Так і сталося. З Казимирки
Олександр Купрін повіз задуми шести творів світового значення.
Крім «Олесі» і «Сріблястого вовка», це
оповідання «На глухарів», «Запечатані немовлята», «Конокради»,
«Лісова глушина».
Письменник полюбляв гуляти з молоддю на
берегах річки Зульня, яка протікає через село, був дуже
допитливий, цікавився життям місцевого люду. З грудня 1897-го по
червень 1898-го року Олександр Купрін насолоджувався перебуванням
серед волинських поліщуків. Його вражала їхня безпосередність у сприйнятті
світу, здатність до високих почуттів, жертовність і благородство.
Як свідчать старожили, прототип Олесі -
Соломія справді мала чаклунські здібності, знімала пристріт,
ворожила на картах
тощо.
Не дивно, що непосидючий Олександр Купрін
познайомився з Мануйлихою та молодою красунею-чаклункою. Соломія прожила
до 1954 року, деякі старі люди її ще й досі пам’ятають. Повість
«Олеся» перший твір Олександра Купріна про кохання.
Завдяки письменникові до нашого часу дійшли пісні, популярні
на Поліссі понад сто років тому.
З 1991 року педагоги й учні
місцевої школи по краплинах визбирували факти про перебування письменника
в їхньому селі, а також предмети побуту того часу. Тоді й було відкрито
при Кузьмівській загальноосвітній школі літературно-етнографічний музей
“Олеся”. Стараннями ентузіастів у музеї зібрані речі та відомості про
перебування у Кузьмівці, Зульні (нині - с. Грушівка), Степані видатного
письменника. Родичі й музейні працівники з батьківщини Олександра Купріна
надіслали фотознімки, деякі документи.
А ще в музеї можна побачити світлини
урочища “Голе”, де була розташована “відьомська” хатинка на курячих ніжках.
Саме там автора невмирущого твору “Олеся” пригощали надзвичайно смачним їством
з курки, картоплі, сала та гречки. На іншій світлині красується церква, біля
якої односельці вчинили самосуд над Олесею, намагаючись вимазати її
дьогтем.
В музеї дбайливо бережуть те, без чого
кузьмівчанам тепер не обійтися: сторінки життєпису Олександра
Купріна та історію поліського села.
Немає коментарів:
Дописати коментар